2021-10-17Mer info
Följ oss och ta del av nyheter, tips, aktuella händelser och mycket mer i våra sociala medier. Vi finns på Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram och Twitter.

Vi ses!
2021-10-14Mer info
Under hösten 2021 arrangerar vi ett flertal webbinarier om webbaserade Crona Lön, Crona Portal, AGI Rättelse, Årskifte m.m

Du deltar i webbinarierna från den plats som passar dig. Allt du behöver är internetuppkoppling, en dator, iPad eller mobil som kan spela upp ljud.
Se vårt utbud och boka din plats via länken ovan.
Varmt välkommen!
2021-10-13Mer info

Spana gärna in vår nya YouTube-kanal Crona Lön, där vi kommer lägga upp massor av intressanta instruktionsfilmer framöver. Prenumerera på kanalen, så får du en notis när nya filmer publiceras.

Läs mer via länken ovan.
2021-10-13Mer info

Den 27/10 kl 10:30 håller vi ett gratis webbinarie om vårt löneprogram Crona Lön, som är helt webbaserat. Du får se en genomgång av de viktigaste delarna i Crona Lön och har möjlighet att ställa frågor i chatten.

Boka din plats via länken ovan.
Välkommen!
Webbtjänster åter igång
2021-10-12
Nu har vår leverantör löst problemet med våra webbtjänster och vi rullar igen. Vissa tjänster kan vara lite långsamma, men vi hoppas att de hämtar sig snabbt!
Vi beklagar naturligvis det merarbete detta kan ha åsamkat er och ser mycket allvarligt på det inträffade. Vi avvaktar en rapport från vår leverantör.
2021-10-11Mer info

Inte bara Sveriges bästa löneprogram utan kanske till och med världens? Vi på Crona Lön är uttagna till final i Global Payroll Awards i kategorin: ’Payroll Innovation of the year’.

Fantastiskt tycker vi på Crona Lön!
2021-10-04Mer info
Idag öppnar SN för insamling av sin höststatistik.

Du vet väl att ditt löneprogram är ett av de få lönesystem som har infört API-koppling till Svenskt Näringsliv? Det innebär att du kan kontrollera och rätta dina uppgifter innan du skickar in dem och minimerar på så sätt risken att få det där tråkiga telefonsamtalet om att uppgifterna inte stämmer.

API-NYCKEL FÖR VALIDERING OCH INSKICK
Genom att ange den API-nyckel du hittar när du loggar in på Svensk Näringslivs hemsida i löneprogrammets företagsinställningar, kan du både validera (kontrollera) dina uppgifter innan du skickar in lönestatistik och även skicka själva statistiken elektroniskt.
2021-09-24Mer info

Vad är representation? Representation och gåvor? Vad får du göra avdrag för? Hur hanteras momsen? I den här artikeln går vi igenom allt du behöver tänka på.

Läs mer via länken ovan!
2021-09-20Mer info

På vår nya hemsida cronalon.se, under menyn Crona Support/kundtorget hittar du programuppdatering, supportdokument, handböcker, importfiler, löneartstabeller m.m

Genom att ta del av informationen på kundtorget, får du mer kunskap om hur du använder löneprogrammet på bästa sätt. Du behöver inte hålla koll på öppettider för kundtorget har öppet dygnet runt!

Om du ringer till vår support i löneutbetalningsveckan är telefonbelastningen högre än vanligt, vilket innebär längre väntetider i telefonkön. Besök då istället vårt kundtorg för att få hjälp med din fråga. Förhoppningsvis finns svaret du söker i supportdokument eller handbok.

Tips!
Spara kundtorgs sidan som favorit i din webbläsare, så har du alltid hjälpen nära till hands.

Välkommen till kundtorget!
2021-09-15Mer info

17/9 är det dags för DataVara AB att byta namn till Crona Lön AB och samtidigt introducera en ny grafisk profil. Namnbytet och den grafiska profilen markerar en ny fas i företagets utveckling och är ett steg mot en ny framtid för Crona Lön AB.

”Vi har stora ambitioner och vill växa i Sverige och de nordiska länderna. För att lyckas är ett starkt och tydligt varumärke ett måste. Vi vill också markera en ny fas i företagets utveckling med ett namnbyte. Att vi byter namn till Crona Lön har att göra med att produktnamnet Crona Lön är och har varit mycket starkare än vårt företagsnamn sedan starten. Det känns därför bra att vi har landat i ett namn som är bekant och etablerat bland våra kunder ”, säger vd Thomas Palm på Crona Lön AB.”
ISO20022 pain.001
2021-08-26
Som vi berättat tidigare pågår ett stort arbete inom bankväsendet med att flytta till en ny nordisk plattform för betalningar. Bank/Plusgiro och utbetalningsavier kommer på sikt att försvinna, helt nytt filformat ska användas för alla betalningar med mera.

Detta påverkar även alla systemtillverkare. DataVara är med i srfkonsulternas samarbetsgrupp LÖNSAM, och har nära samarbete med de aktörer som påverkar vårt arbete, i detta fall t.ex. Bankföreningen, Transformationsgruppen och P27.

Tidplan och exakt filutseende varierar minst sagt kraftigt från bank till bank, då de kan gå över till den nya filtypen (med egna anpassningar) när de har sin interna struktur på plats. Först ut förefaller vara Handelsbanken, som slutar att ta emot KI-filer 220331.

Vi kommer givetvis att ha möjlighet att skapa denna fil, när det blir dags. Filtypen kommer att vara valbar där du ställer in vilken typ av bankfil du vill skapa och vi meddelar när den är på plats.
2021-08-09Mer info
Traktamente är en kostnadsersättning som du som arbetsgivare betalar ut för att täcka en anställds ökade levnadskostnader vid en tjänsteresa. Det gäller ökade kostnader för mat, övernattning och småutgifter.

Läs mer via länken ovan.
2021-08-05Mer info
Idag får många anställda fortfarande sina lönebesked via e-post. Vi påminner om att Datainspektionen har gjort bedömningen att det inte uppfyller säkerhetskraven enligt GDPR. I Crona Lön finns möjlighet att använda sig av funktionen Digital brevlåda. Detta innebär att lönebeskedet skickas GDPR-säkert till Kivra eller vår egen app ”Crona Lönebesked”.

Läs mer via länken ovan eller ring oss 0322-670700, så berättar vi mer om möjligheterna med Digital brevlåda och hur du kopplar på detta i Crona Lön.
2021-07-07Mer info
I dag släpper vi en mindre uppdatering av löneprogrammet.

Vi har rättat beräkning av arbetsgivaravgift vid ett lite ovanligare fall med två nivåer av nedsättning i kombination med 1000-gräns eller idrottsutövare.

För de som använder vår modul för ferielön finns en ändring som gör att du nu kan ta ut en ferielöneskuld under sommaren. Vi har också gjort en rättning av uppdatering till personalregister av antal enstaka dagar. Titta gärna på bifogat supportdokument!

2021-06-30Mer info
Riksdagen beslutade 16/6 att arbetsgivaravgifterna för personer födda 1998 - 2002 ska sänkas till 10,21 procent på ersättningar upp till 25 000 kronor per månad för utbetalningar som görs under juni, juli och augusti. Reglerna gäller för löner utbetalda från 1 juni.
Den nya procentsatsen får du in i ditt program genom att gå till meny Inställningar, Import myndighetsuppgifter efter att beslutet har tagits i Riksdagen, troligen den 16 juni. På meny Inställningar och Myndighetsuppgifter kan du sedan kontrollera att du har fått en post med datum 2021-06-01 där arbetsgivaravgiften för unga vuxna är satt till 10,21 %. På motsvarande sätt kommer vi senare att lägga ut en fil där du får en post med 2021-09-01 där arbetsgivaravgiften återgår till 19,73 %. De ändrade procentsatserna kommer också med vid uppdatering av hela löneprogrammet efter att reglerna trätt i kraft.

Följ länken för att komma till ett supportdokument som visar hur du kan rekonstruera dina lönebesked.

För att slippa begära omprövning hos Skatteverket bör du vänta med att lämna arbetsgivardeklarationen för juni månad till dess att reglerna har trätt i kraft. Arbetsgivardeklaration för juni månad ska ha kommit in till Skatteverket senast den 12 juli.
2021-02-24Mer info
Vi börjar få en del frågor från våra kunder gällande det nya formatet ISO20022.
När det gäller att skicka löner med det filformatet vill vi gärna försäkra er att vi bevakar den nya planerade nordiska betalningsinfrastrukturen noga, tillsammans med alla lönesystemtillverkare i Sverige.

Ändringarna är mycket omfattande och innebär bland annat att alla typer av giro och utbetalningsavier kommer att avvecklas. Den planerade nya betalningsinfrastrukturen baserar sig på XML ISO20022, ett gigantiskt filformat där bara en väldigt liten del omfattar löner, men varje bank kommer att bestämma vilka tjänster de kommer att erbjuda samt tillåts ha sin egen tolkning av formatet. Detta kommer att innebära att vi åtminstone under en övergångsperiod kommer att få ha flera olika filformat för varje bank och vi är medvetna om att det inte kommer att underlätta för vare sig er eller oss. Informationen vi har idag är också t.ex. att alla transaktioner ska baserade sig på IBAN (dvs inte på svenska clearingnummer/kontonummer). Olika beteckningar förekommer också, bland annat ”ISO pain.001”.

Tidsplanen för löneutbetalningar via det nya systemet är dock en helt annan än det som gäller för t.ex. leverantörsbetalningar. I nuvarande tidsplan för betalningsstrukturen ligger start av löneutbetalningar tidigast Q3 2022. Men även här kan olika banker ha olika tidshorisonter.

Är du nyfiken på vad ändringarna innebär? Klicka på länken ovan. Vi har all anledning att återkomma med mer information längre fram.
Crona Lön Byrå
2020-02-28
Vi har tagit fram en specialversion av vårt löneprogram som är anpassad för er som redovisningsbyrå.

Effektiva hjälpmedel i lönearbetet är förutsättningen för nöjda klienter. Snabb registrering, fler automatiska kontroller, färre handgrepp, enkelhet att göra rätt, allt till ett pris som alltid är relaterat till nyttan.

Nya Crona Lön Byrå är helt prissatt efter antal genomförda transaktioner med möjlighet att enkelt vidarefakturera dessa till din klient, med önskat påslag.

Låt oss berättta mer, ring eller maila oss!

0322 - 67 07 00
info@datavara.se

Nya funktioner i Crona Portal
2020-01-31
Nu har vi i Crona Portal lagt till funktioner för ledighetsansökan och påminnelser.

Ledighetsansökan:
Nu finns en funktion för den anställde att ansöka om ledighet, både för hela dagar eller del av dag. En enkel och papperslös process där den anställde kan begära ledigt och en ansvarig kan godkänna eller neka ledigheten. Godkänns ledigheten läggs den automatiskt in i tidrapporten med korrekt tidkod och datum så den inte behöver registreras igen.
Se Supportdokument: LON0201

Påminnelser:
Det finns tillfällen, där man kanske vill att en anställd eller en ansvarig ska utföra en viss arbetsuppgift eller få ett svar så fort som möjligt. För att personen ska slippa logga in och kontrollera var tionde minut kan du koppla på funktionen Påminnelser. Användaren kan då få ett mail eller sms med information att det finns arbetsuppgifter att göra eller att svar har erhållits.
Se Supportdokument: LON0200