Har ditt företag råd med dålig arbetsmiljö?

HR
Sittande kvinna i stickad tröja med ett armbandsur sätter sina händer på sina tinningar och ser ut att ha ont av dålig arbetsmiljö.

Det kan bli väldigt kostsamt för ett företag att inte lägga resurser på arbetsmiljön.

Att som företag jobba för en god arbetsmiljö kan tyckas självklart. Det regleras i lagar och föreskrifter, det finns en hel myndighet som ser till att lagarna ska följas – och sunt förnuft säger att den som är anställd inte ska behöva vantrivas på sin arbetsplats.

Men vägen dit kan vara krokig. Många olika pusselbitar behöver falla på plats. Risker och fallgropar behöver identifieras i god tid för att förebygga att små problem växer sig stora.

Även internt kan frågor om trivsel och potentiella säkerhetsbrister riskera att prioriteras ned till förmån för mer akuta ”här-och-nu-problem”. Personer i position att förändra och bestämma kanske varken ser eller berörs av de problemområden som behöver åtgärdas.

Låt oss därför i detta inlägg titta närmare på hur mycket en god arbetsmiljö är värd – genom att analysera kostnaderna av alternativet. Konsekvenserna av en dålig arbetsmiljö kan bli flerfaldiga och ödesdigra. Kostnaderna som uppstår kan vara både mänskliga och rent ekonomiska.

Sjukfrånvaro

Sambandet mellan dålig arbetsmiljö och ökad risk för sjukskrivningar är väldokumenterad. Under flera år har stress och psykisk ohälsa stått för en stor andel av sjukskrivningarna i Sverige.

2021 släppte den fackliga centralorganisationen TCO en rapport där man undersökt orsakerna bakom sjukskrivningen hos långtidssjukskrivna tjänstemän. I rapporten framkommer att hälften av de tillfrågade varit utsatta för så kallade riskfaktorer i sitt arbete innan de sjukskrevs, exempelvis hög arbetsbelastning eller bristande stöd från chefer.

En rapport från fackförbundet Unionen visade för några år sedan att var tredje tjänsteman i åldern 20–35 upplevde att deras arbetsbelastning kunde utgöra en hälsorisk.

Vad kostar det? Varje anställd som påbörjar en sjukfrånvaro kostar företaget ekonomiskt i form av sjuklön, utebliven produktivitet under en eventuell sjukskrivning samt potentiellt utebliven eller lägre effektivitet inför sjukskrivning.

Försäkringskassans hemsida kan du räkna ut exakt hur mycket pengar som en anställds sjukfrånvaro kostar ditt företag, genom att själv skriva in de uppgifter som passar ditt ärende.

Nyrekryteringar

Ett företag med dålig arbetsmiljö kan inte förvänta sig lojalitet från sina anställda och att kompetent personal väljer att stanna i företaget. En högre personalomsättning än vad som annars hade varit nödvändig får företaget räkna med.

Lägg därtill de potentiella följdkonsekvenserna om arbetsmiljön är så pass dålig att arbetssökande på förhand känner till problemen och avskräcks från att söka sig till företaget. Ett sådant scenario skulle innebära ännu större kostnader på sikt eftersom det riskerar att leda till ytterligare felrekryteringar.

Vad kostar det? Exakta summor för vad en rekrytering kostar beror på vilken roll som rekryteras är svåra att fastställa.

Fackförbundet Vision räknade för några år sedan att slutsumman för rekrytering, introduktion, inskolning, samt kostnader för avveckling av den lämnande medarbetaren i genomsnitt landar på 542 000 kronor vid varje anställning. I exemplet användes rekryteringen av en socialsekreterare.

Samhällskostnader

Det totala priset som samhället får betala för företags dåliga arbetsmiljö baseras på uppskattningar av bland annat uteblivna arbetsår på grund av arbetsplatsolyckor och sjukdomsfall kopplade till arbetet.

2017 presenterade internationella arbetsmiljökommissionen ICOH, Europeiska arbetsmiljöbyrån och internationella arbetsorganisationen ILO siffror på hur mycket dålig arbetsmiljö kostar i olika länder.

Vad kostar det? I beräkningen från 2017 landade summan i Sverige på 164 miljarder kronor om året, då motsvarande 4 procent av BNP.

Värt att notera är att Sverige låg något över EU:s genomsnitt på 3,3 procent av BNP. Dessutom visar siffrorna att kostnaderna för dålig arbetsmiljö lever kvar under lång tid. Arbetsrelaterad cancer står för en stor del av kostnaderna i de flesta europeiska länder, där personerna i många fall har exponerats för cancerframkallande ämnen på jobbet för flera årtionden sedan.

Böter och sanktionsavgifter

Den som helt struntar i arbetsmiljön och de lagar och regler som gäller får vara beredd att hosta upp ordentligt med pengar. Det gäller både i form av sanktionsavgifter från Arbetsmiljöverket samt om en domstol finner företaget eller de ansvariga personerna i företaget skyldiga till arbetsmiljöbrott. I sådana fall blir företaget belagt med böter. Ansvariga personer kan dömas till straff.

Vad kostar det? Den som bli belagd med en sanktionsavgift från Arbetsmiljöverket kan behöva betala upp emot 1 miljon krononor.

Företagsboten kan landa på allt från 5 000 kronor till 10 miljoner kronor, beroende på en rad olika omständigheter.

Vägen till en god arbetsmiljö

Se denna lista som en påminnelse om varför arbetet för en god arbetsmiljö ständigt är viktigt. Vi bjuder på två dokument för att hjälpa dig i arbetet!

Börja med att identifiera kraven på arbetsmiljöarbetet för just ditt företag. Olika verksamheter kan ha olika arbetsmiljöregler att förhålla sig till. Alla företag med minst tio anställda är dessutom skyldiga att ha en skriftlig arbetsmiljöpolicy.

TIPS! Använd vår checklista för ett systematiskt arbetsmiljöarbete.

Vi rekommenderar även att företag använder sig av ett årshjul för att se vilka åtgärder som behöver vidtas och vilka dokument som behöver upprättas. På så sätt faller inte saker mellan stolarna och vägen till en god arbetsmiljö blir förhoppningsvis lite tydligare och mer konkret.

Föregående
Föregående

Varulagrets omsättningshastighet

Nästa
Nästa

Kassabok