5 tips – så startar du en ny butik

Går du i tankar om att starta en ny butik? Känner du dig osäker på hur du ska ta din affärsidé från ritbordet till verkligheten? Är du i behov av en hjälpande hand med årtionden av erfarenhet som sett små butiker växa till stora kedjor på nära håll?

Då har du kommit helt rätt. Vi tog ett samtal med vår egen Daniel Chruzander, chef för affärsutveckling på Crona, för att få reda på de vanligaste misstagen och de bästa tipsen för nystartade butiker. Det här vill du inte missa.

Experten

Som chef för affärsutveckling ansvarar Daniel Chruzander för att maximera Cronas affärer och utveckla bolagets produkter och tjänster. I bagaget finns dessutom årtionden av värdefull erfarenhet. Som tidigare VD och delägare för ett bolag som erbjuder kassasystem hade han under 10 år kontakt med och hjälpte runt 700 kunder uppdelat på 1 300 butiker, alltifrån stora kedjor till små kiosker.

– Det är spännande att se kunder och företag växa. Speciellt de som växer från noll och blir någonting riktigt stort. Det är givande att se folk tro på sin idé och hjälpa dem i processen, säger Daniel.

Utöver detta har han dessutom under 10 år arbetat hands-on som inköpsansvarig för en butikskedja. Att säga att Daniel kan ett och annat om att driva butiker är milt sagt en underdrift.

Vanliga misstag

Vilka är då de vanligaste misstagen som nystartade butiker gör? Enligt Daniel finns det ett som sticker ut mer än andra – att man börjar i fel ände.

– Man utgår från något slags personligt intresse och tycker det är kul att jobba med en viss produkt, men glömmer bort det marknadsmässiga, säger han.

Om vi utgår från att du som planerar att starta en ny butik har gjort ordentlig research och säkerställt att din affärsidé kommer kunna generera tillräckligt med intäkter finns nästa vanliga misstag som Daniel varnar för – dålig kostnadskontroll.

– Marknaden finns och man lyckas sälja sina varor, men det kostar för mycket att driva butiken. Personalkostnader, el, hyra och andra driftskostnader kan göra att modellen inte håller. Det finns alltså en omsättning, men totalt kostar det för mycket.

För fysiska butiker finns ytterligare en utmaning som Daniel trycker på som en helt avgörande faktor.

– Det fysiska läget är otroligt viktigt. Allt annat kan vara på plats, men har man inte rätt läge på sin butik får man inte kunderna och då går det sällan bra.

Den sista fallgropen som Daniel stött på ett flertal gånger genom åren är att en butik har för låg omsättningshastighet på varulagret.

­– Pengarna ska snurra och du vill inte binda upp för mycket kapital i ditt lager. Det är inget problem om varorna säljs direkt, men om det inte sker kommer varorna att värderas lägre och de måste förmodligen reas ut och du förlorar pengar i slutändan.

Psst! Läs hela vårt blogginlägg om varulagrets omsättningshastighet för att lära dig mer.

 

Daniels 5 bästa tips

1.      Kostnadskontroll.

Håll i pengarna i början innan du vet vad intäkterna kommer blir – det kommer att löna sig. Ser man att det funkar kan man öka, men var försiktig första tiden.

2.      Underskatta inte personalkostnaden.

Få pallar stå och jobba varje dag. Man måste ta hjälp och då kan personalkostnaden bli ganska stor med lön, sociala avgifter och semester. Gör en realistisk budget och räkna till och med lite högre på personal än vad du egentligen tänkt dig från början.

3.      Välj rätt verktyg.

Oavsett om det gäller kassasystem, lönehantering eller bokföringsprogram – välj program som är kopplade mot varandra. Om du startar en fysisk butik är det inte omöjligt att du längre fram kommer att vilja erbjuda e-handel. Tänk igenom flödet och försäkra dig om integrationer mellan programmen redan från början så slipper du onödiga kostnader längre fram.

4.      Gör en konkurrensanalys.

Se hur andra liknande butiker jobbar. Hur ser utbudet ut? Vilka prisnivåer har de? Om det är en fysisk butik – var finns de, kommer de att kunna störa eller gynna din business? Ett tips är att både titta på konkurrenternas hemsidor och i deras årsredovisningar.

5.      Våga tänka om.

Var flexibel. Anpassa dig. Det du planerat från början behöver inte vara det som blir rätt i slutändan. Lås dig inte vid en idé utan var lyhörd efter vad marknaden vill ha och var beredd att anpassa dig därefter.

Första stegen

Nu när du fått veta både vilka misstag du ska undvika och vilka tips du ska följa är du redo att skrida till verket!

Du börjar med en affärsplan, väljer rätt läge för en fysisk butik, gör en gedigen konkurrensanalys och håller god kostnadskontroll när butiken väl är i gång. Genom att dessutom välja rätt administrativa verktyg kommer du både spara tid, få bättre överblick över dina affärer och förhoppningsvis omvandla din affärsidé till någonting riktigt stort.

Med kassasystemet Crona POS får du dessutom full lagerhantering och hjälp att motverka en låg omsättningshastighet på varulagret, eftersom programmet har stöd för VMI – så kallat Vendor Management Inventory. Butiken och leverantören delar då på risken genom att butiken har alla varorna och intäkterna delas på när varorna säljs.

­– Nyttan är att man inte binder något kapital alls i de varor man säljer. Du betalar endast när du säljer någonting och man delar på intäkterna, vilket gör en enorm skillnad. Då sitter leverantör och butik i samma båt och har samma intresse av att man gör rätt i butiken. Det är ett nytt sätt att jobba på som har blivit allt vanligare under de senaste åren, säger Daniel

Ta steget. Låt butiksdrömmen bli verklighet. Crona hjälper dig gärna på din resa.

Med Crona Dokumera kan du hitta alla lämpliga avtal och mallar helt anpassat för dig som är på väg att starta upp en butik.

Med Crona Lön får du ett kraftfullt och användarvänligt lönesystem som anpassas efter ditt företag och hjälper dig hålla full koll på personalkostnaderna.

Föregående
Föregående

Nya funktioner i Crona Lön

Nästa
Nästa

Arbetsmiljö del 2 - Så hanterar du missbruk bland anställda