Crona Case Studies: En digital resa i praktiken -BSM Mekaniks resa till effektivitet med Crona ERP

BSM Mekanik i Haparanda stod inför en ekonomisk vinter med skenande kostnader, höjda räntor, bristande kontroll och översyn på sitt lager och sina processer. Lösningen - att byta ut sitt affärssystem, strukturera upp arbetssättet och framförallt få kontroll på sitt lager. Ansvarig för bytet var VDn Johan Stenberg som med en stark vilja och engagemang tog ett grepp om systembytet och tacklade dess utmaningar för att nå fram till en smidigare digital miljö, samt en effektivare vardag. Johan valde att använda Quick3 som sitt affärssystem, just för att kunna kombinera en användbar översyn med hjälp av rapporter och statistik men också för att vid behov ha möjligheter att följa de bakomliggande detaljerna.

Det bakomliggande som tillslut landade i ett systembyte var den bristande kontrollen på lagersaldot. Hur mycket som fanns, vilken hylla man skulle leta på och om artiklarna fanns tillagda i befintliga ordrar. Crona ERP och Quick3 har varit en nyckel i BSM:s resa mot en effektivare och tydligare arbetsdag. 

”Att numera ha tillgång till att grundligt kunna arbeta igenom samtliga av våra processer har sparat oss enormt mycket tid.”

- Det är helt centralt för vår verksamhet att vi har ordning och reda på saker. Om vi glömmer något under arbetstid slipper vi åka tillbaka till verkstaden för att t ex fakturera. Nu räcker det att jag loggar in på webben eller får det gjort i mobilappen. Natt och dag från tidigare!”

- Johan Stenberg, VD, BSM Mekanik

En viktig aspekt i systembytet var tillgängligheten och att BSM:s nya system skulle vara webbaserat.

“Det är helt centralt för vår verksamhet att vi har ordning och reda på saker. Om vi glömmer något under arbetstid slipper vi åka tillbaka till verkstaden för att t ex fakturera. Nu räcker det att jag loggar in på webben eller får det gjort i mobilappen. Natt och dag från tidigare!”

Att historiken kommer med är en hygienfaktor från Crona ERP och om ni går i tankarna mot ett systembyte finns det aldrig ett bättre tillfälle än nu. 

“Allt sammanslaget så har Crona ERP varit en riktigt bra lösning för oss och vår verkstad. Crona ERP gav oss möjligheten att skrota övriga licenser och landa in alla våra behov under ett och samma inlogg. Att få allt från inköp till försäljning detaljerat och organiserat har underlättat för oss att öka takten och fortsätta vår expansion”

 Vi får in nya tips och önskemål på hur vi kan förbättra Crona ERP. Vår ambition är givetvis att i stadig takt förbättra systemet så att vi kan vara behjälpliga gentemot våra kunder att nå sin fulla potential. Allt från uppstart till utveckling sker i nära dialog med vår support och våra utvecklare. 

“Crona ERP är alltid lyhörda och vill se till att vi är bekväma i systemet, samt om det finns något att förändra eller förbättra. Att supporten inte startar en taxameter varje gång vi ringer har varit A och O för oss.” 

Det här är något som vi på Crona ERP håller som en av våra viktigaste punkter. Personalen hos Crona ERP:s support har inte bara kunskap inom systemet i sig, utan samtliga medarbetare sitter på en gedigen bakgrund inom flertalet branscher. Det viktigaste i ett framgångsrikt samarbete är att vi kan erbjuda våra användare en gedigen uppstart och skolning, innan vi går live. Vi ser alltid till att våra användare är redo och att vi sedan finns tillgängliga under resans gång. 

BSM Mekanik valde Crona ERP som affärssystem

Få en insyn i programmet. Se hur Crona ERP fungerar och funktionerna i orderlagret.

Föregående
Föregående

Representation - vad är det?

Nästa
Nästa

Julbord med jobbet