Krisstöd och första hjälpen

Har ditt företag minst 10 anställda? Då är du som arbetsgivare skyldig att upprätta och dokumentera riktlinjer och rutiner avseende krisstöd och första hjälpen. Även arbetsgivare med endast en anställd behöver ha rutiner och riktlinjer på plats – dock inget krav på skriftligt.

I det här blogginlägget går vi igenom hur arbetet kan organiseras och vilka delar du inte får missa.

Du kan även ta del av vår policymall för Första hjälpen och krisstöd. Vi bjuder på den – helt gratis.

Vad räknas som första hjälpen?

De hjälpåtgärder som vid olycksfall och akut sjukdom omedelbart måste vidtas på plats för att återställa och upprätthålla livsviktiga kroppsfunktioner eller hindra vidare skadeutveckling. Samt de åtgärder som behöver vidtas för att så snabbt som möjligt få den skadade eller sjuke under medicinsk vård.

Vad är krisstöd?

Det psykiska och sociala omhändertagande som behöver vidtas i samband med olyckor, akuta krissituationer och liknande allvarliga händelser som kan utlösa krisreaktioner.

Så lägger du upp arbetet

Arbetsgivare ska bedriva ett förebyggande arbetsmiljöarbete så att anställda inte utsätts för ohälsa och olycksfall. I det arbetet ingår att identifiera och bedöma risker samt vidta åtgärder för att få bort eller minska dem.

Riskbedömning

Planera, ordna och följ regelbundet upp arbete med första hjälpen och krisstöd på arbetsplatsen, med utgångspunkt från riskbedömningen som gjorts i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Om möjligt, samla in arbetsskadestatistik och andra uppgifter om olyckor som är vanligt förekommande inom din bransch.

Behöver du hjälp med riskbedömning på din arbetsplats? Kunder som har Företagspaketet hos Crona DokuMera kan ladda ned vår Checklista för Riskbedömning och handlingsplan arbetsmiljö.

Beredskap för första hjälpen och krisstöd

Det är arbetsgivarens ansvar att beredskap och rutiner för första hjälpen och krisstöd finns på arbetsplatsen. Ta de nödvändiga kontakter som krävs med företagshälsovård, hälso- och sjukvård samt räddnings- och socialtjänst så att beredskapen är förankrad.

Viktigt att tänka på:

• Bestäm i förväg vem som ansvarar för vad vid en akut situation.

• Alla anställda ska känna till hur arbetet är organiserat och vem som är ansvarig.

• Det är arbetsgivaren som ansvarar för att säkerställa att kunskaper hålls aktuella. Eventuella praktiska övningar som anställda får genomföra är ett sätt att göra det på.

Information på arbetsplatsen

Som arbetsgivare kan du på lämpliga ställen på arbetsplatsen sätta upp skyltar med information om första hjälpen. Tänk på att utforma skyltarna så att de är lätta att känna igen, även för besökare på arbetsplatsen. Informationen kan bland annat innehålla:

• Var utrustning för första hjälpen finns.

• Vilka personer på arbetsplatsen som kan ge första hjälpen.

• Telefonnummer till utryckningsfordon och taxi.

• Adress, samt eventuell färdbeskrivning till arbetsplatsen

Första hjälpen

Genom utbildningar i livsuppehållande åtgärder så som hjärt- och lungräddning kan du som arbetsgivare se till att flera personer på företaget har kunskap om första hjälpen. Anställda på företaget kan även utbildas i att säkerställa fria luftvägar, stoppa allvarliga blödningar, förebygga cirkulationssvikt samt hantering av brännskador, ögonskador och kemikalieolyckor.

Viktigt att tänka på:

• Kunskapen behöver hållas uppdaterad. Genomför återkommande utbildningar så att viktig kunskap inte glöms bort av befintliga anställda eller försvinner helt när anställda slutar.

• Informera samtliga på företaget om vilka personer som har kunskapen.

Krisstöd

Chefer och arbetsledande personal behöver ha tillräckliga kunskaper om krisstöd för att kunna planera och ordna krisstöd på ett lämpligt sätt. Som arbetsgivare ansvarar du för att personer i behov ges det stöd och den hjälp som han eller hon behöver.

En anställd i kris kan bland annat erbjudas samtalshjälp från företagshälsovården samt tillfällig förändring i arbetsuppgifter.

Viktigt att tänka på:

• Ha som rutin att så snart som möjligt efter en allvarlig händelse samla personalen och informera om att krisstöd finns att få för den som behöver.

• Bestäm i förväg vem som ansvarar för att informera personalen samt vad informationen behöver bestå av.

Utrustning för första hjälpen

Säkerställ att tillräcklig utrustning finns på arbetsplatsen för att kunna ge första hjälpen. Informera samtliga på företaget var utrustningen finns.

Mallar för policys

Behöver du mer hjälp att upprätta policys och rutiner? Till exempel den checklista för riskbedömning som underlättar vid arbetet med rutiner för första hjälpen och krisstöd.

Med företagspaketet hos Crona Dokumera får du alla dokument och mallar du behöver – på ett och samma ställe. Vi har över 2 300 kvalitetssäkrade företagsmallar och används av över 25 000 företagare i Sverige.

Föregående
Föregående

Lönerevision - En grundläggande guide för arbetsgivare och anställda

Nästa
Nästa

Så mycket sparar du med löneoutsourcing