Lista: Lagkraven du måste följa

Som arbetsgivare finns det mycket att tänka på. Verksamheten ska gå runt, affärer ska drivas in och anställda ska trivas och prestera på jobbet. Oavsett vad du väljer att lägga krut på finns det en uppsjö av lagar och regler som du som arbetsgivare är skyldig att följa.

I det här blogginlägget går vi igenom vilka krav som finns. Vi ger också förslag på hur du på ett enkelt och effektivt sätt kan få hjälp att upprätta de dokument och policys som krävs.

 

Så hjälper vi dig att följa kraven

Att sätta sig in i alla regelverk kan vara snårigt. Både tid och brist på expertkunskap kan göra arbetet nervöst med risk för att du missar vitala delar i regelefterlevnaden.

Vi har redskapen som hjälper dig att göra rätt och upprätta vad som krävs. Oavsett om det handlar om brandinstruktioner, skyddsombudspolicy eller dokumentation av lönekartläggningen.

Med Företagspaketet från Crona DokuMera får du tillgång till över 2 000 kvalitetssäkrade mallar för policys och dokument som är relevanta för dig som arbetsgivare. Med dessa som grund kan du vara säker på att du får med allt som behövs – med frihet att anpassa efter ditt företags förutsättningar och behov.

Lägg tid på det du är bra på. Använd våra mallar för att både spara tid och göra rätt.

 

Lista över lagkrav för arbetsgivare

Här nedan kan du ta del av exempel på lagkrav du som arbetsgivare är skyldig att följa, baserat på hur många anställda du har. Notera att kraven för varje nivå av antal anställda adderas till de krav som gäller för de lägre nivåerna. Listan går heller inte igenom allmänna krav och bestämmelser som gäller företag oavsett anställda.

Listan gäller endast generella krav, vissa verksamheter kan ha branschspecifika regler. Kollektivavtal kan även påverka antalet krav som arbetsgivare behöver följa.

 

Minst 1 anställd

• Riktlinjer och rutiner för kränkande särbehandling.

• Riktlinjer och rutiner för hur diskriminering, trakasserier och sexuella trakasserier ska hanteras.

• Riskbedömningar avseende arbetsmiljön (systematiskt arbetsmiljöarbete).

• Handlingsplaner för hur arbetsmiljön kan förbättras.

• Skriftliga instruktioner för riskfyllt arbete (arbetsmiljö).

• Brandinstruktioner (i förekommande fall). För vissa ämnen kan särskilda regler finnas.

• Dokumentation för brandskyddet i verksamheten.

 

Följande behöver göras, dock ingen skyldighet att dokumentera:

• Bedriva ett arbete för ökad jämställdhet samt motverka diskriminering i verksamheten.

• Säkerställ brandskydd samt genomförande av brandövning.

• Gör en lönekartläggning varje år.

• Upprätta rutiner för första hjälpen samt krisstöd.

 

Minst 5 anställda

• Utse ett skyddsombud på arbetsplatsen

 

Minst 10 anställda

• Drogpolicy, dvs. rutiner och riktlinjer avseende droganvändning och andra former av missbruk.

• Arbetsmiljöpolicy.

• En delegering av uppgifter avseende arbetsmiljö.

• Rutiner för hur arbetsmiljöarbete ska bedrivas och vem som ska göra vad.

• Dokumentation av arbetet med lönekartläggning.

• Uppföljning av arbetsmiljöarbetet, handlingsplaner m.m.

• Rutiner, riktlinjer och mål avseende rehabilitering, sjukdom, krisstöd m.m.

• Riktlinjer och rutiner avseende krisstöd och första hjälpen.

 

Minst 25 anställda

• Dokumentation över arbetet med aktiva åtgärder enligt diskrimineringslagen.

 

Följande behöver göras, dock ingen skyldighet att dokumentera:

• Anställda har rätt att utse två ledamöter som personalrepresentanter till verksamhetens styrelse.

 

Minst 50 anställda

• Inrätta ett särskilt vilrum alternativt inrätta en tillfällig plats för vila.

• Tillsätta en arbetsmiljökommitté.

 

Minst 250 anställda

• Upprätta en förteckning över de behandlingar av personuppgifter som sker i verksamheten (GDPR).

• Upprätta en hållbarhetsredovisning (endast för vissa typer av företag).

 

Har du fler frågor om lagkrav?

Våra kunder som prenumererar på Företagspaketet från Crona DokuMera får tillgång till hundratals expertsvar på vanliga frågeställningar och kan ställa egna frågor direkt till en jurist genom Crona DokuMeras Frågeservice.

Föregående
Föregående

4 tips: Så får HR mer tid till det viktiga

Nästa
Nästa

Så får du extra intäkter med second hand