Så får du extra intäkter med second hand

Att sälja begagnat framför att slänga på tippen är en lika gammal som beprövad metod för att dryga ut plånboken som privatperson. Aldrig förr har det varit lättare att skala upp den idén till en verksamhet som både genererar intäkter – och gynnar dem som tänker hållbart tillsammans.

Vi listar sakerna du behöver tänka på innan du öppnar en second hand-butik.

Med ett modernt kassasystem som Crona POS blir dessutom steget från idé till verklighet busenkelt.

En bild på en varukasse av tyg med ett grönt tryck av en återvinningssymbol, bakom den till vänster ligger en hög begagnade kläder.

 

Varför Second hand?

Orsakerna till att köpa och sälja saker second hand är många. Dels är det smart för klimatet eftersom livslängden på kläder och varor som återanvänds förlängs, vilket i sin tur leder till att färre varor behöver nyproduceras. Dels kan kunder spara pengar eftersom priset på begagnade varor ofta är lägre än på nyproducerade.

Men även om du som butiksägare själv skulle vara totalt ointresserad av hållbarhet räcker det att se på efterfrågan av begagnade varor och intresset för hållbar konsumtion för att se möjligheter. Siffror från Postnord visar att nära hälften av alla svenskar handlat second hand på nätet.

Vi tror också att det kan vara riktigt lönsamt – både för dig som företagare och andra.

 

Att sälja på kommission

Att sälja på kommission innebär att en butik tar in varor från utomstående som i sin tur tjänar en bestämd andel av försäljningspriset. På så sätt får butiken lättare att ta in varor till försäljning än om samtliga varor hade behövt inhandlas på egen hand.

Utomstående som saknar kunskap eller lust att själva organisera en försäljning får också incitament att lämna ifrån sig varorna till en kommissionsbutik i stället för att slänga dem, eftersom de också kommer att tjäna pengar på försäljningen.

Med vårt kassasystem Crona POS finns allt förberett för alla aspekter av kommissionshandel. Systemet sköter automatiskt processen för inlämning av varor kopplat till kund, skriver ut etiketter som kopplar varan till säljaren, samt hanterar kommissionsunderlag. När varan sedan säljs vidare förs automatiskt rätt belopp över till den som lämnat varan till försäljning. Den personen kan sedan välja att handla för sitt saldo eller ta ut pengarna.


Så börjar du

Innan du sätter i gång din second hand-verksamhet är det bra att tänka igenom ett antal saker:

·        Butik eller online. Vill du använda en fysisk butik eller bedriva din handel online? Varje val har sina egna för- och nackdelar. Med en fysisk butik går fraktkostnader gå ned eftersom varorna säljs på plats. Med näthandel kan försäljningen öka eftersom fler kunder kan söka sig till din butik.

·        Varulager. Att i förväg tänka ut hur du ska hantera ditt lager kommer underlätta enormt och ha stor betydelse för möjligheterna att skala upp verksamheten och öka försäljningen längre fram. Med vårt kassasystem kan du hantera lagret i realtid och massuppdatera artikeluppgifter. Du får också en översikt över lagersaldon och lagervärde vilket hjälper dig vid inventering.

·        Bokföring. Oavsett vilken bokföringsmetod du väljer jobbar vårt kassasystem åt dig så att du har mer tid över till att bedriva din kärnverksamhet. Genom integrering med Fortnox sker mycket av bokföringen automatiskt, till exempel genom att skicka automatiska fakturaunderlag om du erbjuder dina kunder att handla på faktura. Varje natt skickas kassarapporter från Crona POS till Fortnox.  

 

Oavsett om du väljer att ha en fysisk butik eller bedriva din handel online hjälper Crona POS dig att hantera försäljningen. Med systemet kan du kan bland annat synkronisera dina lagersaldon med din e-handel, automatisera bokföring och koppla på bokningssystem till att ha en integrerad betalkortsterminal.

 

Vi bjuder!

Vi tycker att det ska vara enkelt att jobba hållbart tillsammans. Därför bjuder vi på både en mall för ett heltäckande kommissionsavtal och en checklista inför att avtalet ska skrivas. På så sätt får ni en trygg start på er verksamhet och en skjuts på vägen.

Vill du veta mer om Crona POS och hur kassasystemet underlättar för second hand-butiker som säljer på kommission? Boka en demo redan nu.

Föregående
Föregående

Lista: Lagkraven du måste följa

Nästa
Nästa

Lönekartläggning: En djupgående guide till löneprocessen